top of page
  • 1. Wat is LightHouseTV en wie zit erachter?
    LightHouseTV is een onafhankelijk journalistiek platform, opgericht door tv-producent Flavio Pasquino. Aan de basis staat een toegewijd team van ervaren professionals, waaronder journalisten, technici en marketeers, die drie keer per week programma’s maken om het nieuws achter het nieuws te belichten. Met een kritische benadering en een breed scala aan perspectieven van deskundige gasten, is LightHouseTV een nieuw, verfrissend geluid in het huidige medialandschap.
  • 2. Wanneer zijn de uitzendingen?
    Vanaf maandag 5 mei 2025 zenden we elke maandag, woensdag en vrijdag live uit om 19:00 uur.
  • 3. Wat kan ik van LightHouseTV verwachten?
    Oprechte waarheidsvinding en duiding van de wereld om ons heen. In deze verwarrende tijden zijn we er drie keer per week, op vaste momenten, om helderheid te bieden over wat er speelt op het wereldtoneel. We laten daarbij mensen aan het woord die – vanuit hun kennis en ervaring – licht schijnen op zaken die anders verborgen blijven.
  • 4. Hoe blijf ik op de hoogte van nieuwe content of aankondigingen van LightHouseTV?
    Naast het kijken naar onze uitzendingen via de website, Rumble of YouTube, kun je ons volgen op Instagram, Facebook, Tiktok, LinkedIn, X en je abonneren op onze nieuwsbrief en Telegramkanaal.
  • 5. Hoe kan ik contact met jullie opnemen?
    Je kunt ons op verschillende manieren bereiken, afhankelijk van je vraag: • Voor algemene of redactionele vragen, stuur een e-mail naar info@lighthousetv.nl • Heb je vragen over doneren of sponsoren? Mail dan naar steun@lighthousetv.nl
  • Hoe kan ik bijdragen aan LightHouseTV, bijvoorbeeld met een donatie?
    Doneren: Help ons met de opstart van LightHouseTV via onze crowdfundingcampagne, of doneer direct via deze link. Ben je ondernemer? Dan kun je op een bijzondere manier bijdragen. Bekijk de toespraak van Flavio tijdens het evenement MVO2025 of stuur een mail naar steun@lighthouse.tv. Andere ideeën of manieren van bijdragen? Heb je een ander idee om onze missie te steunen? Stuur dan gerust een mailtje naar Flavio via steun@lighthouse.tv
  • Waar gaan de donatiegelden naartoe?
    Alle donatiegelden worden gebruikt om drie keer per week hoogwaardige journalistieke programma’s te maken. Jouw steun helpt ons om deze missie voort te zetten.
  • Waarom staat er Avelo Media BV op het betaalverzoek?
    LightHouseTV is een handelsnaam van Avelo Media BV. Dit is een bedrijf dat in 2018 is opgericht door Flavio Pasquino om wielerproducties mee uit te voeren voor oa. Eurosport. In 2020 hield dat abrupt op door de corona situatie. De BV kwam stil te staan en is kortgeleden weer in werking gezet om LightHouseTV te gaan uitvoeren. Binnenkort wordt de naam Avelo Media BV vervangen door LightHouseTV BV maar hiervoor is een notariële wijzingen van de statuten nodig en dat kost een aantal weken alvorens dit afgerond is. Kortom, binnenkort verdwijnt de naam Avelo Media BV geheel en zal je enkel nog LightHouseTV BV op je bankafschrijving zien.
  • Hoe zorgt LightHouse TV voor transparantie over de financiën?
    LightHouseTV zal jaarlijkse haar aangifte deponeren bij de Kamer van Koophandel. Hiermee zal er voor iedereen inzage zijn in de cijfers van de onderneming.
  • Hoe zit LightHouseTV juridisch in elkaar?
    LightHouseTV is een besloten vennootschap (BV), een rechtsvorm die bewust is gekozen om de autonomie van de organisatie te waarborgen. Deze structuur voorkomt een situatie zoals bij Blckbx, waar oprichter Flavio zijn zeggenschap verloor aan een stichtingsbestuur. Dit betekent niet dat er geen donaties kunnen worden gegeven. Die blijven btw vrij, net als in een stichting. Het enige fiscale verschil met een stichting is de VPB-plicht over de donatiegelden. Echter, wij verwachten de komende jaren nauwelijks tot geen winst. Mocht die er toch zijn, dan doen we het kennelijk goed en is een beetje belasting betalen geen probleem.
  • Hoe wordt de stabiliteit van de organisatie gewaarborgd en hoe wordt herhaling van eerdere probleemsituaties voorkomen?
    Door de lessen uit de afgelopen vier jaar, gaan we veel dingen nu slimmer en kostenefficiënter aanpakken. Zo huren we nu een relatief kleine studio die een extreem lage maandhuur kent. De ruimte is nieuwbouw en kent ook lage energiekosten. In de ruimte gaan we een “modulaire” studio bouwen die “white label” verhuurd kan worden aan derden. We gaan onze studio dus exploiteren voor video en fotografie. Het zal een concurrerende faciliteit worden, net buiten de randstand met gratis parkeergelegenheid en scherpe prijsstellingen. Een bijkomend voordeel van de modulaire opzet is, dat we meerdere programma formats in dezelfde ruimte kunnen maken. Daardoor zullen we niet meer in de situatie terecht komen dat we een nieuwe ruimte moeten huren voor een nieuw concept. Doorgroeien in hetzelfde pand is het credo. Tot slot gaan we met de “Funding Partners” nauw samenwerken en toewerken naar innovatieve business modellen voor LightHouseTV. De denkkracht van zeker 12 wakkere ondernemers uit verschillende disciplines zal zorgen voor een mooie mix aan ideeën die we de komende jaren gaan implementeren. LightHouseTV wordt daardoor binnen 5 jaar sterker dan ooit en minder afhankelijk van donaties.
  • Geeft LightHouseTV ook aandelen uit?
    Het antwoord is “nee”. En de reden is simpel. De lessen uit het verleden hebben ons geleerd dat inmenging door bestuurders de organisatie kunnen ontwrichten. Dat geldt in potentie ook voor aandeelhouders en dat willen we voorkomen. Daarom is en blijft Flavio Pasquino DGA (directeur groot aandeelhouder) van de BV. Hiermee borgen we dat “coups” en bestuurscrises nooit meer zullen voorkomen en Flavio het stuur stevig in handen houdt. Maar belangrijker nog, dat LightHouseTV ook in de toekomst blijft bestaan.
  • Gaan jullie LightHouseTV klein houden?
    Ja. Om de overlevingskansen van dit project te vergroten, werken we zo efficiënt mogelijk. We opereren vanuit één modulaire studio, waardoor we op hetzelfde oppervlak verschillende programma’s kunnen maken. Onze uitzendingen worden gemaakt met relatief weinig mensen en middelen, binnen een strak tijdschema.
  • Waarom is er zo’n groot team nodig, met ruim vijftig mensen?
    Dat lijkt misschien veel, maar gelukkig worden we bijgestaan door een grote groep toegewijde vrijwilligers. Zij zorgen er onder andere voor dat er op draaidagen een gezonde maaltijd is voor het team en de gasten. Daarnaast bieden we ruimte aan enthousiaste stagiairs en werken we veel met parttimers. Het maken en uitzenden van een uitzending kost veel tijd en moeite. Dat een uitzending eruitziet alsof het moeiteloos tot stand komt, zien we als een groot compliment — achter de schermen gaat er veel bloed, zweet en tranen aan vooraf.
bottom of page